ارتباط با مجموعه 02188862963

تجهیزات سوخت‌گیری هوایی (Refuelers)

امروزه هواپیماها نقش حیاتی در سیستم حمل و نقل کشور دارند. چرا که مدت زمان سفر در مقایسه با اتومبیل و قطار بسیار کمتر بوده و آسایش بیشتری به همراه دارد. این پرنده های دقیق و حساس نیز همانند تمام وسایل نقلیه برای حرکت نیازمند انرژی یعنی سوخت هستند. از آنجا که سوخت تحویلی به هواپیما بایستی عاری از هرگونه ذرات و آب باشد لذا کنترل سوخت تحویلی به هواپیما مطابق با استانداردهای بین المللی نتنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است بلکه به طور منظم توسط یازرسین مرتبط مورد بازرسی قرار گرفته و به منظور پالایش و انتقال از تجهیزات خاص با استانداردهای کلاس A جهانی استفاده استفاده می شود از این رو به منظور کنترل کیفیت سوخت و نیز سوخت رسانی به هواپیماهای داخلی و خارجی، اداره کل سوخت گیری هواپیمایی کشور و مراکز سوختگیری فرودگاهی این مسئولیت را بر عهده دارند
سوخت مورد نیاز پس از تهیه در پالایشگاه های کشور به انبارهای شرکت ملی پخش منتقل و سپس توسط خلوط لوله یا نفتکش به مخازن مراکز سوختگیری هواپیمایی منتقل می گردد.
سوحت انتقال داده شده توسط تجهیزاتی خاص تخلیه ، در چندین مرحله توسط فیلترهای مخصوص فیلتراسیون و نهایتا توسط خودروهای سوخت رسان (Refueler) که خود مجهز به تجهیزات خاصی پمپ ، شیلنگ سوختگری ، نازلهای سوختگیری ، فیلتر و …. می باشند به هواپیما یا بالگرد منتقل می شوند مخزن تانکرهای سوخت‌رسان از جنس آلومینیوم و یا فولاد ضد زنگ بوده و مجهز به دریچه بازدید، شیرهای پنوماتیک فشار و خلأ، نشان‌گر موجودی سوخت و حس‌گر پنوماتیک کنترل پر شدن مخزن می‌باشد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
امروزه در بسیاری از فرودگاه‌ها دیگر از تانكر برای سوخت‌رسانی به هواپیما استفاده نمی‌شود، بلكه شبكه‌ای زیرزمینی برای سوخت‌رسانی وجود دارد که تا محل پارک هواپیماها لوله‌کشی شده است. در این نوع سوخت‌گیری یک دستگاه رابط بین این شبكه زیرزمینی و هواپیما وجود دارد که اصطلاحا به آن hydrant truck می‌گویند. استفاده از سیستم‌های هیدرنت در مقایسه با تانکر مزایای قابل‌توجهی دارد که از جمله آنها می‌توان به نیاز تانکرها به پر شدن مجدد پس از خالی شدن اشاره کرد. که در این حالت نیز از تجهیزات خاص اشاره شده استفاده می گردد.
اجزای الی یک سایت سوخت رسانی هوایی به شرح ذیل می باشد.

  • مخازن سوخت
  • تانکرهای حمل سوخت که از پالایشگاه سوخت را به مراکز سوختگیری هوایی انتقال می دهند.
  • جایگاه تخلیه و بارگیری
  • شیلنگها تخلیه و Dry coupling و تجهیزات تخلیه بارگیری که مخصوص سوخت هوایی هستند.
  • فیلترهای سوخت ( Filter Coalescer Element / Filter Separator Element)
  • الکترو پمپهای استنلس استیل
  • خودروهای سوخت رسان (Refueler)
  • Meter
  • Surge Tank